Od 2025. dvosmjerna komunikacija i nadzor lifta više nisu “dobro je imati”, nego su obvezni elementi sigurnosti. U nastavku je sažeto što standard EN 81-28 stvarno traži i kako provjeriti usklađenost u praksi.
Što EN 81-28 propisuje
EN 81-28 zahtijeva da se putnici u slučaju zastoja mogu odmah povezati s dežurnim operaterom putem dvosmjerne glasovne veze, 24/7. Sustav mora davati jasnu povratnu informaciju putniku (zvučno/tekstualno) i imati automatizirano periodično testiranje veze (self-test), kako bi se stalno potvrđivala ispravnost dojave.
U praksi to znači: funkcionalan SOS poziv iz kabine, osoba koja se javlja uživo, dokumentirana evidencija testova i rezervno napajanje koje komunikaciju održava i tijekom nestanka struje.
Obvezne funkcije u praksi
- SOS tipkalo u kabini s jasnim piktogramom te zvučnim/tekstualnim povratnim informacijama putniku.
- Dvosmjerna glasovna veza s dežurnim servisom/centrom dostupna 24/7.
- Automatski “self-test” pozivi u zadanim intervalima, radi provjere funkcionalnosti veze.
- Napajanje u nuždi (baterija) kako bi dojava i govor radili i pri nestanku električne energije.
Što pitati dobavljača prije ugovaranja?
- Certifikati i usklađenost: je li alarm certificiran prema EN 81-28 i kako se dokazuje periodično testiranje (zapisi, izvještaji)?
- Operater i izlazak na teren: tko zaprima pozive (vaš servis 0–24 ili treća strana) i u kojem SLA roku izlazi na intervenciju?
- Remote dijagnostika: postoji li udaljena dijagnostika i evidencija događaja (logovi, kvarovi, testovi)?
- Integracija s održavanjem: kako se alarm povezuje s planom redovitog održavanja i obveznim pregledima tijekom uporabe?
Dodatni savjeti za upravitelje
- U tehničkoj specifikaciji jasno definirajte broj i jezik podrške, obvezu javljanja uživo i rok dolaska na lokaciju.
- Redovno provjeravajte naljepnice s kontaktom i uputama u kabini (čitljivost, ažurnost).
- U dnevnik održavanja upisujte datume self-testova, neuspjele testove i poduzete radnje.
Minimalno provjeravati mjesečno
- Funkciju SOS tipkala i razumljivost glasovne veze.
- Zapisnik o zadnjem automatskom self-testu.
- Status baterije i stanje naljepnica s kontaktima.
Najčešći problemi u praksi
- Nitko se ne javlja uživo (IVR bez operatera).
- Self-testovi nisu konfigurirani ili se ne bilježe.
- Istekle baterije – komunikacija se gubi kod nestanka struje.
Trebate provjeru usklađenosti EN 81-28 ili ugradnju alarmne dojave 24/7? Javite nam se – izlazimo na teren i dajemo jasan plan usklađenja.
Tel:
+385 99 746 862 · E-pošta:
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.