Alarm i dojava po EN 81-28: što zgrada mora imati da bi bila sigurna 24/7

Alarm i dojava po EN 81-28: što zgrada mora imati da bi bila sigurna 24/7

Alarm i dojava po EN 81-28: što zgrada mora imati da bi bila sigurna 24/7

Od 2025. dvosmjerna komunikacija i nadzor lifta više nisu “dobro je imati”, nego su obvezni elementi sigurnosti. U nastavku je sažeto što standard EN 81-28 stvarno traži i kako provjeriti usklađenost u praksi.


Što EN 81-28 propisuje

EN 81-28 zahtijeva da se putnici u slučaju zastoja mogu odmah povezati s dežurnim operaterom putem dvosmjerne glasovne veze, 24/7. Sustav mora davati jasnu povratnu informaciju putniku (zvučno/tekstualno) i imati automatizirano periodično testiranje veze (self-test), kako bi se stalno potvrđivala ispravnost dojave.

U praksi to znači: funkcionalan SOS poziv iz kabine, osoba koja se javlja uživo, dokumentirana evidencija testova i rezervno napajanje koje komunikaciju održava i tijekom nestanka struje.

Obvezne funkcije u praksi

  • SOS tipkalo u kabini s jasnim piktogramom te zvučnim/tekstualnim povratnim informacijama putniku.
  • Dvosmjerna glasovna veza s dežurnim servisom/centrom dostupna 24/7.
  • Automatski “self-test” pozivi u zadanim intervalima, radi provjere funkcionalnosti veze.
  • Napajanje u nuždi (baterija) kako bi dojava i govor radili i pri nestanku električne energije.

Što pitati dobavljača prije ugovaranja?

  1. Certifikati i usklađenost: je li alarm certificiran prema EN 81-28 i kako se dokazuje periodično testiranje (zapisi, izvještaji)?
  2. Operater i izlazak na teren: tko zaprima pozive (vaš servis 0–24 ili treća strana) i u kojem SLA roku izlazi na intervenciju?
  3. Remote dijagnostika: postoji li udaljena dijagnostika i evidencija događaja (logovi, kvarovi, testovi)?
  4. Integracija s održavanjem: kako se alarm povezuje s planom redovitog održavanja i obveznim pregledima tijekom uporabe?

Dodatni savjeti za upravitelje

  • U tehničkoj specifikaciji jasno definirajte broj i jezik podrške, obvezu javljanja uživo i rok dolaska na lokaciju.
  • Redovno provjeravajte naljepnice s kontaktom i uputama u kabini (čitljivost, ažurnost).
  • U dnevnik održavanja upisujte datume self-testova, neuspjele testove i poduzete radnje.

Minimalno provjeravati mjesečno

  • Funkciju SOS tipkala i razumljivost glasovne veze.
  • Zapisnik o zadnjem automatskom self-testu.
  • Status baterije i stanje naljepnica s kontaktima.

Najčešći problemi u praksi

  • Nitko se ne javlja uživo (IVR bez operatera).
  • Self-testovi nisu konfigurirani ili se ne bilježe.
  • Istekle baterije – komunikacija se gubi kod nestanka struje.

Trebate provjeru usklađenosti EN 81-28 ili ugradnju alarmne dojave 24/7? Javite nam se – izlazimo na teren i dajemo jasan plan usklađenja.
Tel: +385 99 746 862 · E-pošta: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Dizala po mjeri Vašeg prostora

Siguran pristup svim
katovima — bez kompromisa.